مهار دمای جهنمی 200 میلیون درجه در ژاپن

به گزارش مجله مستانه، یورونیوز نوشت: بزرگ ترین رآکتور همجوشی هسته ای دنیا روز آدینه در ژاپن به طور آزمایشی آغاز به کار کرد، رآکتوری که می تواند به توسعه منابع تجدیدپذیر انرژی یاری کند.

مهار دمای جهنمی 200 میلیون درجه در ژاپن

همجوشی هسته ای، فرآیندی است که با شکافت هسته ای متفاوت عمل می نماید. نیروگاه های هسته ای با جدا کردن اتم ها از یکدیگر کار می نمایند اما در فرآیند همجوشی، آن ها به هم می پیوندند.

هدف رآکتور هسته ای نو ژاپن به نام JT-60SA، آنالیز امکان همجوشی به عنوان یک منبع انرژی بدون کربن در فرآیندی ایمن تر از رآکتورهای فعلی است.

این رآکتور به گونه ای طراحی شده است که پلاسمای داخل توکامک را تا دمای 200 میلیون درجه سانتیگراد گرم می نماید. توکامک نام دستگاه است که کار آن، محصورسازی پلاسما و در ادامه پایداری آن بر مبنای محصورسازی مغناطیسی است.

رآکتور همجوشی هسته ای ژاپن با همکاری اتحادیه اروپا ساخته شده است. پیش از این، فرانسه مونتاژ پروژه همجوشی هسته ای را شروع نموده بود.

هدف از راه اندازی این رآکتور، مطالعه فیزیک انرژی همجوشی و حمایت از پروژه رآکتور آزمایشی حرارتی هسته ای بین المللی در فرانسه موسوم به آی تی ئی آر اعلام شده است.

سام دیویس، معاون مدیر پروژه JT-60SA روز آدینه اول دسامبر در مراسم راه اندازی آزمایشی این رآکتور، گفت که این پروژه آن ها را به انرژی همجوشی نزدیک تر خواهد نمود.

او بعلاوه اطلاع داد در این پروژه که در شمال توکیو اجرا می گردد، بیش از 500 دانشمند و متخصص و 70 شرکت از ژاپن و سراسر اروپا مشارکت دارند.

مجریان این پروژه که از برنامه پیش بینی شده عقب تر هستند، امیدوارند به مرحله فناوری همجوشی هسته ای دست یابند.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفت که رآکتور JT-60SA، پیشرفته ترین توکامک در دنیا است.

سیمسون گفت که فیوژن این پتانسیل را دارد که به یک جزء کلیدی برای فراوری انرژی خالص در نیمه دوم قرن جاری تبدیل گردد.

در دسامبر 2022، آزمایشگاه لارنس لیورمور در آمریکا برای نخستین بار در یک آزمایش همجوشی با استفاده از لیزر، به انرژی خالص دست یافت.

همجوشی هسته ای نه تنها هیچ خطر فاجعه هسته ای ندارد بلکه زباله های رادیواکتیو بسیار کمتری نسبت به نیروگاه های فعلی فراوری می نماید. بنابراین همجوشی هسته ای یکی از برترین راه ها برای فراوری انرژی پاک و مقابله با گرمایش دنیای است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 آذر 1402 بروزرسانی: 11 آذر 1402 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2178

به "مهار دمای جهنمی 200 میلیون درجه در ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهار دمای جهنمی 200 میلیون درجه در ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید