معرفی برترین رژیم های غذایی دنیا از نظر پزشکان

به گزارش مجله مستانه، مطالعات مختلف نشان داده است که افراد در طول زندگی خود رژیم های غذایی مختلفی را تجربه می نمایند. گاهی اوقات رژیم های غذایی نه تنها به افراد یاری نمی کند تا به وزن دلخواه خود برسند، بلکه سلامت کلی آن ها را نیز تهدید می نمایند.

معرفی برترین رژیم های غذایی دنیا از نظر پزشکان

در سال های اخیر، انواع متعددی از رژیم های غذایی سالم و اصولی، از رژیم های گیاهی گرفته تا کتوژنیک، به طور گسترده منتشر شده است. نکته حائز اهمیت این است که رژیم ها شاید برای گروهی از افراد نتیجه بخش باشند؛ اما قطعاً برای همه مناسب نخواهند بود.

احتمالاً می دانید که رژیم های شخصی سازی شده نتایج سریع تر و قابل قبول تری خواهند داشت؛ اما رژیم ها و برنامه های غذایی بر چه اساسی باید شخصی سازی شوند؟ متخصصان تغذیه چه نوع رژیم هایی را توصیه می نمایند؟

نظر متخصصان تغذیه درباره رژیم های غذایی محبوب

رژیم های غذایی مختلفی در سراسر دنیا وجود دارد که هر کدام به وسیله متخصصان تغذیه بر اساس احتیاج های افراد، تجویز می شوند. پزشکان برای اینکه برترین توصیه رژیم را داشته باشند، دو موضوع را در نظر می گیرند؛ هدف شخص از رژیم و احتیاج های ضروری بدن فرد. هدف افراد از رژیم ممکن است افزایش وزن، کاهش وزن و یا تثبیت وزن باشد.

در هر صورت، برنامه غذایی ای مناسب خواهد بود که در عین نزدیک تر کردن شخص به هدف، تمام احتیاج های بدن را تأمین و سلامتی را به خطر نیاندازد.

1 .کاهش مصرف گوشت قرمز و چربی با رژیم غذایی مدیترانه ای

متخصصان تغذیه اغلب رژیم مدیترانه ای را برای افرادی که علاقه ای به کالری شماری ندارند؛ توصیه می نمایند. توجه ها زمانی به رژیم غذایی مدیترانه ای جلب شد که حجم قابل توجهی از اطلاعات در مورد سطح بالای سلامتی و طول عمر ساکنان منطقه مدیترانه در مقایسه با سایر نقاط دنیا منتشر شد.

در این برنامه غذایی، مصرف گوشت قرمز و چربی کمتر از سایر رژیم ها است و غذا های دریایی، آجیل، حبوبات و سبزیجات به وفور توصیه شده است. به گفته متخصصان تغذیه، پیاده روی مهم ترین ضلع رژیم مدیترانه ای است و در کنار این برنامه غذایی، عاملی کلیدی در کاهش وزن محسوب می گردد.

با توجه به مصرف بالای میوه و سبزی ها در این برنامه غذایی، رژیم مدیترانه ای باعث افزایش میزان فیبر، ویتأمین ها و مواد معدنی در بدن می گردد. به همین علت از نظر پزشکان، مدیترانه به عنوان یک الگوی سالم غذایی توصیه می گردد.

2 .تنها 5 درصد کربوهیدرات مصرف کنید؛ رژیم کتوژنیک سخت یا آسان؟

اغلب متخصصان تغذیه، رژیم کتوژنیک را برای افرادی که با مسائل هورمونی دست و پنجه نرم می نمایند، مناسب می دانند. بعلاوه از کتوژنیک به عنوان یک رژیم چربی سوز یاد می نمایند.

طبق تحقیقات، رژیم کتوژنیک با کاهش مصرف کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی، از چربی عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می نماید.

این رژیم از 75 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات تشکیل شده است. بعضی کاهش ناگهانی کربوهیدرات ها به 5 درصد را چالش برانگیز و سخت می دانند؛ در حالی که بعضی دیگر معتقدند که کربوهیدرات ها نقش مهمی در افزایش وزن بیش از حد دارند و کاهش تدریجی آن ها به 5 درصد در روز را، یک رویکرد سالم و منطقی برای کاهش وزن می دانند.

3 .رژیم غذایی فلکسترین با پایه گیاهخواری

در برنامه غذایی فلکسترین، میزان مصرف چربی و کلسترول، به کمترین حالت خود می رسد که کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و کلسترول خون را در پی دارد.

متخصصان تغذیه، به علت حذف چربی های اشباع شده و جایگزینی آن ها با چربی های نیمه اشباع مثل روغن زیتون، آفتاب گردان و بعلاوه مصرف معتدل پروتئین در رژیم غذایی فلکسترین، این برنامه غذایی را توصیه می نمایند.

4. از بین بردن چربی شکم و پهلو با رژیم اتکینز

نظر پزشکان تغذیه درباره این رژیم، تفاوت های زیادی با هم دارد؛ در واقع اتکینز، همزمان جنبه های مثبت و منفی زیادی دارد که نمی گردد هیچ کدام را نادیده گرفت.

اتکینز، با کاهش مصرف قند و افزایش مصرف پروتئین و چربی ها می تواند میزان فراوری انسولین را افزایش دهد و باعث کاهش سطح قند خون یا کنترل دیابت گردد. از این جهت پزشکان این رژیم را توصیه می نمایند.

اما فقط این نیست؛ جنبه های منفی رژیم اتکینز انکارناپذیر است. همانطور که اشاره شد، در این برنامه غذایی میزان مصرف پروتئین و چربی افزایش می یابد؛ این موضوع می تواند اثرات جانبی مثل افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون را داشته باشد که در نهایت به بیماری های قلبی عروقی منجر می گردد. جنبه منفی دیگر اتکینز، عدم توجه به دریافت میزان مناسبی از فیبر ها و ویتأمین ها است؛ کمبود این دسته از مواد مغذی و ضروری در بدن، عوارض جانبی زیادی در پی خواهد داشت.

متخصصان تغذیه اغلب رژیم اتکینز را برای کسانی که در پی تجربه ای متفاوت با چربی سوزی سریع در کنار رژیم هستند؛ توصیه می نمایند. رژیم اتکینز یک رژیم کاهش وزن است که بر اساس مصرف چربی و پروتئین و در عین حال کاهش مصرف کربوهیدرات ها انجام می گردد. این رژیم معمولاً برای لاغری کمر و باسن شناخته شده است. با توجه به مواردی که گفته شد؛ رژیم غذایی اتکیتز، حتماً باید زیر نظر پزشک انجام گردد.

5. کاهش خطر بیماری های قلبی با رژیم غذایی زون

پزشکان و متخصصان تغذیه رژیم Zone را به توضیح زیر تقسیم می نمایند: 40٪ رژیم غذایی به کربوهیدرات ها، 30٪ به چربی و 30٪ به پروتئین اختصاص دارد. رژیم زون با کنترل سطح انسولین وزن بدن را تنظیم می نماید.

متخصص های تغذیه، رژیم غذایی زون را که به علت مصرف متعادل کربوهیدرات، پروتئین و چربی، به کنترل سطح قندخون و بیماری هایی مثل دیابت، قلبی عروقی و التهابات یاری می نماید؛ را توصیه می نمایند. پزشکان تغذیه، تنوع محدود غذایی و محدودیت در مصرف کربوهیدارت (که منجر به کاهش انرژی می گردد) را از جنبه های منفی رژیم زون می دانند.

6. وگانیسم: رژیم غذایی یا سبک زندگی!

رژیم غذایی وگان، هواداران و مخالفان زیادی دارد؛ اما طبق نظرات پزشکان تغذیه، جنبه های مثبت این نوع رژیم غذایی، پوشش خیلی خوب مواد مغذی ضروری مثل غلات کامل، فیبر ها و آنتی اکسیدان ها است که در مواد خوراکی گیاهی وجود دارند و باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و فشارخون می شوند؛ اما جنبه های منفی وگانیسم نیز نباید نادیده گرفته گردد.

مواد معدنی آن طور که باید در برنامه غذایی یک وگان وجود ندارد؛ مواد معدنی مثل آهن یا b12 فقط در منابع غذایی حیوانی وجود دارد که در برنامه غذایی وگان جای نمی گیرد؛ کمبود این مواد در بدن باعث بروز مسائلی از جمله کم خونی شدید می گردد.

مورد دیگر، کمبود پروتئین کامل است که در پروتئین های گیاهی وجود ندارد. در آخر مسائل گوارشی ناشی از وگانیسم مورد توجه متخصصان بوده است. افزایش میزان مصرف فیبر، مسائلی مانند گازه معده، اسهال و یا ورم معده را می تواند در پی داشته باشد.

7. آزمایش ژنتیکی تغذیه و تجویز یک رژیم غذایی منحصر به فرد!

آزمایش ژنتیکی تغذیه یک رویکرد پیشرفته و نو در حوزه رژیم های غذایی است. با آنالیز ژنتیک و استخراج اطلاعات منحصر به فرد موجود در DNA و تمرکز بر اطلاعات ژنتیکی فرد، می توان یک برنامه غذایی شخصی سازی شده و کاملاً منحصر به فرد ایجاد کرد.

تست ژنتیکی تغذیه، نشانگر های ژنتیکی جذب مواد مغذی، حساسیت های غذایی و متابولیسم فرد را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و به پزشک تغذیه یاری می نماید تا دقیقاً به میزان احتیاج بدن شما، جدول برنامه غذایی را تدوین کند. این موضوع باعث ایجاد عادت های غذایی پایدار و بهبود سلامت کلی در طولانی مدت می گردد.

تست ژنتیک تغذیه یکی از خدمات مجموعه مای اسمارت ژن است؛ برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان درباره تست ژنتیک تغذیه کلیک کنید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 15 شهریور 1402 بروزرسانی: 15 شهریور 1402 گردآورنده: mastanehtoline.ir شناسه مطلب: 2165

به "معرفی برترین رژیم های غذایی دنیا از نظر پزشکان" امتیاز دهید

3 کاربر به "معرفی برترین رژیم های غذایی دنیا از نظر پزشکان" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برترین رژیم های غذایی دنیا از نظر پزشکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید